کرسی کاربردها و چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی برگزار شد
بهمناسبت هفته پژوهش و فناوری، معاونت پژوهشی و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، کرسی علمی ترویجی با عنوان «کاربردها و چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی» را با ارائهی دکتر نرگس نوریزاده، استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی (آموزش زبان انگلیسی) دانشگاه لرستان برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این کرسی دکتر منصوره امیری و دکتر اکرم رمضانزاده، اعضای هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه لرستان، به عنوان ناقد حضور داشتند.
در این نشست مسائل مربوط به استفاده از هوش مصنوعی برای آموزش زبان انگلیسی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هوش مصنوعی در حال تحول بخشیدن به جنبههای مختلف آموزش است و آموزش زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
پلتفرمهای یادگیری تطبیقی، چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی و سیستمهای بازخورد خودکار، ادغام هوش مصنوعی در آموزش را به فرصتی برای شخصیسازی یادگیری، افزایش مشارکت دانشآموزان و کاهش بار کاری معلمان تبدیل کرده است.
مطالعات مختلفی به بررسی پتانسیلهای برنامههای مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود مهارتهای زبانآموزان، به ویژه مهارتهای گفتاری و نوشتاری، و افزایش انگیزه و علاقه آنها به یادگیری زبان پرداختهاند. نتایج این مطالعات، که در کشورهای مختلفی از جمله ایران انجام شدهاند، نقش مؤثر هوش مصنوعی در کاهش اضطراب زبانآموزان هنگام تولید زبانی را نشان داده و بهبود قابل توجهی در مهارتهای زبانی ایجاد کردهاند.
البته در کنار مزایا و تاثیرات مثبت هوش مصنوعی بر آموزش زبان انگلیسی، چالشهایی در این مورد وجود دارند که باید مورد توجه سیاستگذاران و متصدیان آموزش قرار گیرد.
به طور مثال مسئله ی امنیت دادهها، و هژمونی ها و جهت گیری های هوش مصنوعی باید پیش از استفاده در محیط های آموزشی مورد توجه قرار بگیرند و برای ادغام مؤثر هوش مصنوعی در کلاسهای زبان، معلمان باید به دانش و مهارتهای لازم برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در راستای اهداف برنامه درسی مجهز شوند.
در پایان نشست، به پرسشهای ناقدان و دانشجویان، پاسخ داده شد.