اخبار

سومین سالگرد ارتحال علامه مصباح (ره)/ تشریح تفاوت «مشروعیت» و «مقبولیت» در نشست اسلام، سیاست و حکومت

۱۴۰۲/۱۰/۲۴

همزمان با سومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح‌یزدی (ره)، نشست گفت‌وگومحور «اسلام، سیاست و حکومت» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح‌یزدی و تشریح تفاوت بین مشروعیت و مقبولیت، به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در ابتدای این نشست که روز یکشنبه، 24 دی‌ماه سال جاری در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در سخنانی، حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) که در کتاب نهج‌البلاغه درج شده است را بیان کرد با این محتوا: «لَا يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لَا يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ».

دکتر نظری با استناد به حدیث فوق، زنده‌یاد علامه محمدتقی مصباح‌یزدی (ره) را علامه‌ای بزرگ و مصداق استقامت، درستی و راستی در زبان دانست.

رئیس دانشگاه لرستان افزود: «کتاب‌های این علامه‌ی بزرگ علاوه بر اینکه از نظر محتوا بسیار فاخر هستند از نظر روش‌شناسی نیز بسیار حائز اهمیت‌اند».

وی تشریح کرد: «روش‌شناسی در مباحث نوشتاری و گفتاری علامه مصباح یزدی باید بیش از پیش مورد توجه حوزویان و دانشگاهیان باشد».

در این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح‌یزدی در سخنانی با توجه به موضوع بحث که اسلام، سیاست و حکومت بود درباره تفاوت بین مشروعیت و مقبولیت از نگاه علامه مصباح (ره) توضیحاتی ارائه کرد.

اینکه براساس دیدگاه‌های زنده‌یاد علامه مصباح یزدی (ره) برگرفته از مبانی اسلامی، مشروعیت با مقبولیت تفاوت دارد؛ سیاست و حکمرانی ممکن است مشروعیت دینی داشته باشد اما مقبولیت مردمی نداشته باشد؛ حالت دوم این است که مشروعیت دینی و مقبولیت مردمی همراه همدیگر باشند و حالت سوم آن است که مقبولیت از نگاه مردم وجود داشته باشد اما مشروعیت دینی در سیاست و حکومت، وجود نداشته باشد.

وی به سبک زندگی سیاسی امام علی (ع) استناد کرد و توضیح داد به رغم آنکه حکومت جانشینی پیامبر گرامی اسلام (ص) حق مسلم و مشروع امام علی (ع) بود اما تا زمانی که مردم به ایشان مراجعه نکردند اقدام به تشکیل حکومت نکردند؛ یعنی برای شکل‌گیری حکومت ایشان، مشروعیت دینی و مقبولیت، همراه یکدیگر بودند و حکومت دینی تشکیل شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، یکی از نکات بارز تفاوت بین حکومت دینی با حکومت‌های غیردینی را در این نکته دانست که در حکومت دینی، حکمرانی فقط محدود به نظم امور و مادیات، معیار نیست بلکه علاوه بر این‌ها بایستی مسیر و بسترهای سعادت معنوی دینی افراد هم فراهم شود.

دکتر مصباح‌یزدی در بخش دیگری از سخنانش، آزادی مدنظر اسلام را حاکمیت خداوند و نگاه توحیدی دانست که با آزادی مدنظر لیبرال‌دمکراسی کاملاً تفاوت مبنایی و محتوایی دارد؛ در یکی، فقط انسان معیار و ملاک است و دیگری، توحید و خداباوری را مبنا و معیار می‌داند.

مبنای مشروعیت در لیبرالیسم فقط انسان و اراده انسان است اما در اسلام، مبنای مشروعیت، توحید است که البته با مقبولیت، تفاوت دارد؛ ممکن است مشروعیت و مقبولیت همراه هم باشند یا نباشند.

در این نشست که حجت‌الاسلام و المسلمین احد عبدالهی، مدیر حوزه‌ علمیه استان لرستان نیز حضور داشت حوزویان و دانشگاهیان پرسش‌های خود را مطرح کردند و دکتر علی مصباح‌یزدی به پرسش‌ها پاسخ داد.

نشست مذکور با همکاری ستاد بزرگداشت سومین سالگرد رحلت علامه مصباح (ره)، مجموعه فرهنگی جهادی بیت‌السجاد (ع)، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان لرستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ۱۹:۵۶
۵۰۹ بازدید