اخبار

کرسی علمی ترویجی روش تحقیقی کیفی در آموزش زبان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۹

کرسی علمی ترویجی با موضوع روش تحقیق کیفی در آموزش زبان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، کرسی علمی ترویجی با عنوان روش تحقیق کیفی در آموزش زبان توسط دکتر اکرم رمضان زاده رستمی عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی با حضور دکتر مجتبی گراوند عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ به عنوان دبیر جلسه و داوران دکتر محمود رضا مرادیان عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی و دکتر نسرین فتاحی عضو هیئت‌علمی گروه معارف اسلامی در مورخ 18 آذرماه برگزار شد که خلاصه آن به شرح ذیل است؛

هدف این کارگاه آشنا ساختن فراگیران رشته آموزش زبان انگلیسی با روش تحقیق کیفی در آموزش زبان انگلیسی است.

از این جهت، در ابتدا هدف روش تحقیق کیفی و نیز مفاهیم بنیادین این روش شرح داده شده و مثالهایی مرتبط در تحقیقات انجام شده بر روی فراگیران و مدرسان زبان انگلیسی و نیز مثالهایی از پژوهشهایی در حیطه تحلیل متون ادبی ارائه می‌شود.

مضمون به عنوان یک کلمه کلیدی در روش تحقیق کیفی تعریف می‌شود که شامل الگوی معنادار مشاهده شده در داده‌های کیفی جمع آوری شده است.

در ادامه تحلیل مضمون به عنوان روشی جهت تحلیل داده‌های کیفی معرفی می‌شود که در بسیاری از روش‌های نظری و معرفت‌شناسی می-توان از آن برای تحلیل داده‌ها استفاده کرد.

در بخش بعدی کارگاه حاضر، به تفاوت دو رویکرد مهم در تحلیل مضمون پرداخته می‌شود که شامل رویکرد استقرایی جهت اجازه دادن به داده‌ها برای هدایت و تعیین مضامین و نیز رویکرد قیاسی برای دستیابی به داده‌ها با توجه به مجموعه ای از مضامین از پیش تعیین شده است شرح داده می‌شود که چگونه تحلیل مضمون را می توان رفت و برگشتی مستمر بین مجموعه داده‌ها و خلاصه‌های کدگذاری شده و تحلیل داده دانست.

همچنین، به تمایز بین دو سطح مضمون با ارائه مثال‌هایی عملی و کاربردی پرداخته می‌شود که این دو سطح شامل سطح مضمون معنایی و نهفته می‌شود.

در سطح مضمون صریح یا معنایی داده‌ها، محقق به دنبال چیزی فراتر از آنچه شرکت‌کننده گفته یا نوشته نیست.

اما در سـطح نهفتـه محقق در تحلیل خود فراتـر از آن چیـزی می‌رود که گفته شـده اسـت. در بخش بعدی، به گام‌های مهم و عملی تحلیل مضمون مبتنی بر روش براون و کلارک ارائه شده در سال 2006 اشاره می‌شود که عبارتند از: آشنا شدن با داده‌ها، ایجاد کدهای اولیه و کدگذاری، جست و جو و شناخت مضامین، ترسیم شبکه مضامین، تحلیل شبکه مضامین، و تدوین گزارش.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ۱۹:۴۹
۴۲۶ بازدید