اخبار

نشست انجمن علمی دانشجویی باستان‌شناسی دانشگاه لرستان با سه موضوع تخصصی و تجلیل از استاد توسلی برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۳

همزمان با هفته استانی پژوهش و فناوری، نشست یک روزه انجمن علمی دانشجویی باستان‌شناسی دانشگاه لرستان با سه موضوع تخصصی برگزار و از استاد پیشکسوت باستان‌شناسی کشور، دکتر محمدمهدی توسلی تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، روز دوشنبه، 13 آذرماه با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، دکتر عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، ارائه‌دهندگان موضوعات تخصصی شامل دکتر محمدمهدی توسلی ( استاد پیشکسوت باستان‌شناسی کشور)، دکتر منصوره نظارتی‌زاده و دکتر یونس یوسف‌وند در سالن اجتماعات شهید شکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد.

سه موضوع تخصصی در این نشست ارائه شدند؛ شامل: اهمیت و ثبت دره خرم‌آباد، بیست سال پژوهش از گفته‌های عامیانه تا کنکاش‌های علمی غار کلماکره و شواهدی از راه‌سازی دوره ساسانی و سده‌های آغازین اسلامی در لرستان.

مدیریت گروه باستانشناسی دانشگاه لرستان را دکتر محمد بهرامی برعهده‌دارد.

شناخت دقیق گذشته و تمدن‌سازی نوین اسلامی در آینده

رئیس دانشگاه لرستان در این نشست گفت: «وجود دانشجویان اهل کشور عراق در دانشگاه لرستان یک ظرفیت برای گسترش ارتباطات حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی بین دانشگاه لرستان و دانشگاه‌های کشور عراق است؛ زیرا کشور عراق نیز همچون ایران دارای آثار باستانی و میراث فرهنگی غنی است».

دکتر علی نظری تشریح کرد: «تاریخ و باستانشناسی برای این است که گذشته را بشناسیم و براساس تفکر و تعقل، پلی برای آینده بسازیم و به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم».

دکتر نظری اظهار داشت: «همه آثار باستانی بخشی از تمدن بشری بوده‌اند؛ ما باید براساس تاریخ و باستانشناسی درس بگیریم و آینده‌ای داشته باشیم که همه‌اش شهر پاک باشد؛ از طریق تعقل در آثار باستانی می‌توانیم در آینده به ترسیم شهر پاک بپردازیم شهری که اساس آن حیات طیبه مدنظر قرآن کریم است».

وی ادامه داد: «شهر پاک شهری است که همه فضائل آن براساس تعالیم قرآن کریم است».

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: «ما نیازمند گفت‌وگوی بیشتر درباره جزء جزء هویتمان هستیم؛ همه این آثار باستانی جزیی از هویت ماست؛ ما باید جزء جزء هویت خویش را بشناسیم و تمدن ایجاد کنیم».

تلاش مستمر برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک

در این نشست، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در سخنانی گفت: «بنیانگذار رشته باستانشناسی دانشگاه لرستان استاد پیشکسوت جناب آقای دکتر توسلی بوده است».

دکتر عطا حسن‌پور تشریح کرد: «برگزاری چنین نشست‌های تخصصی باعث ارتقای دانش دانشجویان است و باید از اینگونه نشست‌ها حمایت نمود».

دکتر حسن‌پور توضیح داد: «تلاش بی‌وقفه‌ای برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد در فهرست آثار جهانی آغاز شده است؛ از مجموع 31 هزار اثر در کل کشور که ثبت آثار ملی شده است حدود 2600 اثر متعلق به استان لرستان است؛ در حال حاضر لرستان رتبه دوم در سطح استان‌های کشور در زمینه ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی را دارد».

وی اظهار داشت: «متأسفانه در ثبت آثار لرستان در فهرست جهانی رتبه‌های آخر را داریم که البته تلاش ما آن است این نقص جبران شود».

مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان ادامه داد: «پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد از شمالی‌ترین نقطه خرم‌آباد از غار کلدر تا جنوبی‌ترین شامل می‌شود».

دکتر حسن پور توضیح داد مایه افتخار است که دره خرم‌آباد از کهن‌ترین سکونت‌گاه‌های بشری در جهان است و این یک ظرفیت بسیار مهم برای ثبت جهانی این دره است.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۲۲:۱۶
۱۹۱ بازدید