اخبار

نشست ارائه گزارش طرح پژوهشی برون دانشگاهی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۱

نشست ارائه گزارش طرح پژوهشی برون دانشگاهی دکتر داود میرزایی فر، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان با عنوان « بررسی موانع و پیشران‌های دوره سوادآموزی در بین گروه‌های سنی 10 تا 49 سال» برگزار شد. 

این نشست با حضور معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر مجتبی  گراوند و تعدادی از دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان در دانشکده  ادبیات و علوم انسانی در  روز سه شنبه 7 آذر سال جاری برگزار شد.

خلاصه گزارش طرح:

هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع و پیشران‌های دوره سوادآموزی در بین گروه‌های سنی 10 تا 49 سال شهر همدان (شهرستان کبودراهنگ، اسدآباد و رزن) بود.

این پژوهش ازلحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و با شیوه آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) انجام‌ شد. جامعه مورد مطالعه سؤال 1 تا 6 و 8 شامل افراد بیسوادی که برای سوادآموزی مراجعه نکرده‌اند (جهت بررسی موانع) و افرادی که در دوره‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند (جهت بررسی پیشران¬ها) بودند.

جامعه مورد مطالعه سؤال 7 کارشناسان و افرادی که با سوادآموزی در استان همدان همکاری داشته‌اند بود. نمونه برای مصاحبه افراد بی‌سواد و همچنین افرادی که در دوره‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند در شهرستان‌های کبودراهنگ، اسدآباد و رزن بود که درنهایت 30 نفر بودند.

نمونه‌گیری هدفمند-گلوله برفی برحسب کفایت نمونه بود.

نمونه دوم 8 نفر از متخصصان بودند که اعتبار یابی مؤلفه‌ها را انجام دادند و نمونه نهایی 45 نفر از افراد بیسوادی که برای سوادآموزی مراجعه نکرده‌اند و افرادی که در دوره‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند بود که بر اساس روش تعیین حجم نمونه جی پاور 45 نفر تعیین‌ شد.

ابزار جمع‌آوری اطلاعات فیش‌برداری، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود.

داده‌های حاصل از سؤال 1 تا 6 از طریق تحلیل مضمون تحلیل شدند.

سؤال 7 از طریق روش CVR و سؤال 8 با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، آزمون تی تک نمونه ایی و آزمون فریدمن تحلیل شد.

نتایج این پژوهش 32 مانع و 29 پیشران را برای دوره سوادآموزی در بین گروه‌های سنی 10 تا 49 سال شهر همدان معرفی کرده است.

در برنامه‌ریزی‌های آینده می‌توان با بهره‌گیری از این موانع و پیشران‌ها زمینه بهبود کیفیت دوره‌ها و حضور سواد آموزان را فراهم آورد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۱۳:۳۵
۱۰۴ بازدید