اخبار

نشست ارائه طرح مطالعاتی ارتباط با صنعت و جامعه عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۷/۲۶

نشست ارائه طرح مطالعاتی ارتباط با صنعت و جامعه دکتر حوریه مرادی، عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه لرستان با عنوان «دفاع مقدس و توسعه عرصه‌های جغرافیایی؛ تحلیلی بر پژوهش‌های دانشگاهی» در سالن شهید رشوند دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که روز چهارشنبه، 26 مهرماه سال جاری با حضور نماینده دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان، دکتر رضا آساره و معاون پژوهش دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، دکتر مجتبی گراوند، مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه لرستان، دکتر فاطمه احمدی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، دکتر علی فرمانی و جمعی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار شد دکتر مرادی توضیحاتی درباره طرح پژوهشی مذکور ارائه کرد.

خلاصه توضیحات دکتر حوریه مرادی به این شرح است: «در عصر حاضر، با توجه به افزایش جریانات سیاسی و تحت تأثیر قرار گرفتن سکونتگاه­های انسانی در مواجه با قدرت‌طلبی متجاوزان به حقوق کشورها و ملل مختلف و ایجاد تنش­های محیطی و چالش­های سیاسی ناشی از تحولات منطقه­ای همانند وقوع جنگ، توجه به آثار زیان­بار و بازسازی مناطق آسیب دیده از اهّم موضوعات مورد توجه کشورهای جهان محسوب می­شود.

بحران­های سیاسی و از جمله مهم‌ترین آنها، جنگ‌ یکی از متغیرهای حیاتی هستند که عمیقا نهادهای اجتماعی و اقتصادی سکونتگاه­های انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عبارتی، جنگ‌ها منجر به جابجایی جمعیت، از بین رفتن زیرساخت‌ها، سرمایه‌ها و تخریب محیط­زیست انسان‌ها و دیگر موجودات می­شوند، آزادی مدنی را در جامعه به مخاطره می‌اندازند و بحران­های سلامتی و قحطی را ایجاد می‌کنند.

همچنین جنگ‌ها، می‌توانند باعث نابودی زیربناهای اقتصادی، ازهم‌ پاشیدن روند رشد اقتصادی و اجتماعی در سطح گسترده‌ای از جامعه شوند.

جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نمونه‌ای از جنگ‌های خانمان‌برانداز و ویرانگری بود که ناشی از توسعه‌طلبی و جاه‌طلبی رژیم بعث عراق علیه کشور ایران است که کشور را از هر لحاظ تحت تاثیر خود قرار داد و سبب صدمات جبران‌ناپذیری شد که هنوز تاثیرات آن از لحاظ ابعاد اقتصادی، فرهنگی، روانی، اجتماعی و جسمانی در اذهان مردم باقی مانده است.

این طرح با هدف بررسی نقش دفاع مقدس در توسعه عرصه­های جغرافیایی (شهری و روستایی) در نظر دارد با فراتحلیلی بر پژوهش­های دانشگاه لرستان در قالب پایان‌نامه­های کارشناسی­ارشد گروه جغرافیا گرایش جغرافیا و دفاع مقدس، به تدوین یک کتاب با محتوای آموزشی و درسی بپردازد.

به عبارتی این پژوهش با بررسی اهمّ یافته­ها، متغیّرها و شاخص­های تحلیل شده در تحقیقات دانشگاهی (14 پایان‌نامه کارشناسی­ارشد به اتمام رسیده) سعی دارد به یک فراتحلیل از متغیرهای اثرگذار دفاع مقدس بر توسعه عرصه­های جغرافیایی دست یابد و نتایج این مهم در قالب فصل­ها و عناوین مختلف به تحلیل نقش دفاع مقدس در عرصه­های شهری، روستایی، نظامی و غیره بپردازد.

برای حصول به این مهم علاوه بر فصل­های تئوریکی و اصول و مبانی ((فصل اول (مفاهیم و مقوله­های کلیدی در جغرافیای دفاع مقدس)، فصل دوم (تئوری­های مکان­یابی و پدافند غیرعامل: آمایش سرزمینی مناطق مرزی)، فصل سوم (گردشگری دفاع مقدس و اردوهای راهیان نور (بازدید از مناطق عملیاتی)، فصل چهارم (اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی در بازسازی مناطق جنگی))، این کتاب دربردارنده دو فصل اختصاصی شامل فصل پنجم (تحلیل پراکندگی فضایی شهدای دوران دفاع مقدس در استان لرستان) و فصل ششم (ساختار و ترکیب جنسی جمعیت استان لرستان در دوران جنگ تحمیلی) می­باشد که به طور ویژه استان لرستان و خوزستان را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

از آنجایی که یکی از مولفه­های مأموریت دانشگاه لرستان، جامعه علمی، دانشجویان و همچنین دستگاه­های اجرایی دولتی هستند توجه به مسئله رشد و بالندگی دانشگاه در ارتقا جایگاه علمی و پژوهشی و همچنین بهبود ساختار مدیریتی و سازمانی در برقراری ارتباط بین جامعه و دانشگاه و از طرفی توجه به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منطقه و کشور و از همه مهم‌تر ضرورت توجه به برنامه راهبردی دانشگاه لرستان در جهت اسلامی شدن دانشگاه در ذیل برنامه­ها و اهداف فرصت مطالعاتی پیش­رو تأمین می­گردد.

تهیه محتوای آموزشی و جهت دادن به پژوهش­های جغرافیایی در راستای نقش دفاع مقدس در مطالعات عرصه­های جغرافیایی توسعه (شهری و روستایی) می­تواند گام مهمی در راستای تحقق برنامه راهبردی دانشگاه لرستان باشد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۷/۲۶ - ۱۹:۲۸
۵۳۰ بازدید