اخبار

نخستین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۷/۱۹

نخستین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین در دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، صبح روز چهارشنبه، 19 مهرماه، نخستین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین با حضور پژوهشگران، محققان، مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان در سالن اجتماعات شهید شکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد.

این همایش ملی دارای نشست‌های تخصصی گوناگون است که در دانشگاه لرستان برگزار می‌شوند.

همایش با همکاری مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان با مدیریت دکتر علی نوری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در دانشگاه لرستان برگزار شد.

گفت‌وگوی زاگرس‌نشینان با هدف تقویت وحدت و اشتراکات

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در آیین افتتاح همایش مذکور در سخنانی گفت: «زاگرس‌نشینان بایستی بیش از پیش، اشتراکات همدیگر را بشناسند و گفت‌وگوهای بین خود را تقویت کنند».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، توضیح داد: «زاگرس‌نشینان باید سنت‌های خوب همدیگر را تقویت کنند».

وی، تصریح کرد: «این نکته اهمیت دارد که زاگرس‌نشینان بایستی به مشترکات یکدیگر، بیشتر از گذشته احترام بگذارند تا همدلی بین زاگرس‌نشینان گسترش یابد».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان افزود: «وحدت و اشتراکات بین زاگرس‌نشینان باید گسترش یابد و از اختلافات پرهیز کرد».

اهمیت استان‌های زاگرس‌نشین

دکتر سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «حدود 40 درصد آب‌های کشور و حدود 80 درصد عشایر کشور در زاگرس هستند که این خود گویای اهمیت استان‌های زاگرس‌نشین است».

محمدزاده افزود: «حدود یک میلیون نفر جمعیت در استان‌های زاگرس‌نشین مشغول فعالیت‌های مختلف هستند که این نیز خود گویای مهم بودن این حوزه جغرافیایی در کشور است».

وی به یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و نعمت‌های خدادادی استان‌های زاگرس‌نشین اشاره کرد که وجود جنگل‌هاست و از مزایای مهم جنگل‌ها نقش آن‌ها در ذخیره‌سازی آب‌هاست.

معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان، اظهار داشت:‌ «شناخت مشترکات همدیگر باعث تقویت وحدت در بین زاگرس‌نشینان می‌شود و تقویت وحدت هم از مفاهیم قرآنی است».

تحقیق و پژوهش درباره اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین

دکتر علی نوری، مدیر مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان و دبیر علمی همایش مذکور، در این آیین در سخنانی گفت:‌ «اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین، موضوعی است که بیش از پیش، بایستی مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد».

دکتر نوری، بیان کرد: «برگزاری این‌گونه همایش‌ها در راستای گسترش تحقیقات و پژوهش‌های علمی و کاربردی برای ارتقای شناخت اقوام زاگرس‌نشین از اشتراکات یکدیگر است».

تقویت اتحاد اقوام ایران؛ هدف مهم

دکتر عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «برگزاری این‌گونه همایش‌ها باید باعث تقویت و ارتقای اتحاد بین اقوام ایران بشود و یکپارچگی قومیتی نهادینه شود».

دکتر حسن‌پور تشریح کرد: «نخستین استقرارگاه‌های سکونت بشر در کوهپایه‌های زاگرس است و این اهمیت تاریخی و تمدنی زاگرس را نشان می‌دهد».

وی اظهار داشت: «نگاه به تاریخ مفرغ به‌خوبی گویای اهمیت تاریخ هنر و تمدن در لرستان و زاگرس است».

دکتر حسن‌پور در بخش دیگری از سخنانش درباره اهمیت موسیقی و زمین‌شناسی در منطقه زاگرس نیز سخن گفت.

وی تصریح کرد:‌«خاستگاه انقلاب کشاورزی کوهپایه‌های زاگرس است؛ جایی که انسان توانست برای اولین‌بار غلات را اهلی کند و خود، کشت نماید».

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان تأکید کرد: «اتحاد بین اقوام ایران بایستی زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تقویت شود».

زاگرس‌نشین‌ها؛ قوی و با اراده

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «از اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین این است که انسان‌هایی قوی و بااراده هستند».

احمدی تشریح کرد: «صداقت، صلابت و صمیمیت از دیگر اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین است».

وی اظهار داشت:‌ «اهمیت دادن به موسیقی محلی از اشتراکات مهم اقوام زاگرس‌نشین است».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در سخنانش به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گمنامی بسیاری از شهیدان زاگرس‌نشین را از دیگر اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین دانست.

گفتنی است در این همایش و نشست‌های تخصصی آن، پژوهشگران مختلف، دیدگاه‌های علمی خود درباره اشتراکات گوناگون اقوام زاگرس‌نشین را بیان کردند.

در بخشی از این همایش نیز موسیقی محلی زنده اجرا شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۷/۱۹ - ۱۷:۵۵
۷۶۵ بازدید