اخبار

نشست گفت‌وگومحور تعارض یا عدم تعارض وحدت اسلامی و مسئله تبری در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۷/۱۰

همزمان با ایام هفته وحدت و فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع)، نشست گفت‌وگومحور تعارض یا عدم تعارض وحدت اسلامی و مسئله تبری در دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که روز دوشنبه، 10 مهرماه در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر راضیه علی‌اکبری، به تشریح مفهوم‌شناسی مسئله تبری و وحدت پرداخت.

دکتر علی‌اکبری توضیح داد وحدت بین شیعه و سنی بایستی با تکیه‌کردن بر نقاط اشتراک بین این دو تقویت شود و گسترش یابد.

وی تبیین کرد نباید روی نقاط افتراق مانور داد و تمرکز کرد زیرا دشمن به دنبال این است که شیعه و سنی علیه همدیگر جنگ به‌راه بیندازند و در این راستا سرمایه‌گذاری کرده است.

دکتر علی‌اکبری این موضوع را تشریح کرد که در برخی فعالیت‌های رسانه‌ای از قبیل راه‌اندازی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای تحت عنوان دفاع از تشیع یا تسنن به اعتقادات طرف دیگر، حمله می‌شود که دقیقاً طراحی استکبار جهانی و دشمنان است تا وحدت حاصل نشود.

وی تصریح کرد شیعه و سنی بایستی به اعتقادات همدیگر احترام بگذارند و حتی در سخنرانی‌ها به تبعات و پیامدهای سخنرانی‌ها توجه شود و گفتارها و سخنان به‌گونه‌ای نباشند که وحدت امت اسلامی، خدشه‌دار بشود.

در این نشست که مدیریت آنرا دکتر مهرداد امیری برعهده داشت حاضران نیز دیدگاه‌های خود را درباره مفهوم تبری و ارتباط آن با موضوع وحدت امت اسلامی بیان کردند.

تبری دوری جستن و بیزاری از دشمنان خداست و دکتر علی‌اکبری در این زمینه توضیح داد که تبری جستن از دشمنان دین خدا و دشمنان پبامبر گرامی اسلام (ص) و دشمنان امامان معصوم (علیهم‌السلام) هیچ‌گونه مغایرتی با وحدت امت اسلامی ندارد.

وی به این نکته اشاره کرد که ترویج جهل نسبت به موضوعات و برخی تعصبات افراطی، از رویکردهای دشمن است تا اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنی حاصل شود.

دکتر علی‌اکبری در سخنانش، رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را راهنمای اصلی چگونگی حرکت کردن در مسیر وحدت امت اسلامی دانست.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش به مفاهیم متعالی نهج‌البلاغه و ارتباط معنایی و محتوایی آن به مفهوم وحدت پرداخت.

دکتر مهرداد امیری به‌عنوان مدیر نشست در سخنان کوتاهی توضیح داد که برگزاری این‌گونه نشست‌ها در راستای تقویت فرهنگ گفت‌وگو و تبادل آراء با چارچوب‌های روش‌مند، علمی و دانشگاهی است.

دکتر امیری تبیین کرد در این نشست‌ها نظرات مختلف با نگاه علمی بیان می‌شوند که خود باعث تقویت سطح گفت‌وگوهای علمی و استدلالی در دانشگاه‌ها می‌شود.

گفتنی است نشست مذکور با همکاری سازمان بسیج اساتید استان لرستان، کانون بسیج اساتید دانشگاه لرستان و تیم مدیریتی این دانشگاه برگزار شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۷/۱۰ - ۱۳:۴۹
۳۵۹ بازدید