امامی که معدن سخاوت و جوانمردی است

۱۴۰۲/۰۲/۲۷

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان با اشاره به سخاوت و جوانمردی امام صادق(ع)، گفت: سیره نظری و عملی امام صادق(ع) سرشار از نکات ارزشمند علمی و اخلاقی است که حکایت از چگونگی سبک زندگی سالم در جامعه اسلامی دارد.

دکتر مجتبی گراوند در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع)، گفت: امام جعفرصادق(ع) علاوه بر مرجعیت علمی و دینی، از فضائل برجسته اخلاقی برخوردار بود که در آئینه رفتار و کلام آن امام همام تجلی یافته است.

وی افزود: به ‌تصریح متون تاریخی، صادق آل‌محمد(ص) معدن سخاوت و جوانمردی است به‌گونه‌ای که در کمال ادب و تواضع، با روی گشاده و خندان از مستمندان و نیازمندان دستگیری و پذیرایی می‌کرد.

این مدرس دانشگاه لرستان اضافه کرد: از آن  بزرگوار نقل شده است که جوانمردی با سفره گسترده، بخشندگی، نیکی و خوشرویی و پرهیز از مردم آزاری حاصل می‌شود.

دکتر گراوند با بیان اینکه امام جعفرصادق(ع) علاوه بر احسان، مهمان‌نوازی و انفاق، با مردم مدارا و اظهار دوستی می‌نمود، ادامه داد: درباره احسان و انفاق روایتی از امام جعفرصادق(ع) بدین مضمون وجود دارد که کمال کرم و احسان به مردم، شتاب نمودن، کم شمردن و منت نگذاشتن است؛ لذا این امام بزرگوار زمانی که هوا تاریک می‌شد در کیسه‌‏ای نان، گوشت و پول می‌گذاشت و روی دوش می‌گرفت و به‌صورت ناشناس میان نیازمندان مدینه ‏تقسیم می‏‌کرد.

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه امام جعفرصادق(ع) پیوسته مسلمانان را تشویق و ترغیب به نیکی به برادران دینی و تلاش و جدیت برای رفع مشکلات مردم می‌کرد، گفت: همچنین آن بزرگوار مواسات و همدلی با مردم را وظیفه اخلاقی و شرعی افراد جامعه اسلامی  می‌دانست و تأکید می‌کرد که مسلمانان موظف‌ هستند در راه پیوستگی و کمک نسبت به نیازمندان کوشا و جدی باشند و از عواطف اخلاقی و کمک‌های مالی مضایقه نکنند و به هنگام گرفتاری و نیاز، یار و یاور هم باشند.

وی افزود: از منظر امام جعفرصادق(ع) محبوب‌ترین شخص نزد خدای متعال کسی است که با مردم مهربان‌تر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشد از این‌رو از با ارزش‌ترین کارها نزد خداوند مهربان، شاد کردن دل نیازمندان و مؤمنین است.

دکتر گراوند ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) توصیه می‌کند: «از هم‌نشینی با شهریاران و دنیاپرستان بپرهیزید که این کار دین شما را می‌برد و نفاق و دورویی می‌آورد و این دردی سخت و بی‌درمان است، نیز سنگدلی به بار می‌آورد و فروتنی را می‌زداید، با مردمان همتای خود و افراد متوسط جامعه هم‌نشینی کنید که معادن جواهر را در میان آن‌ها می‌یابید».(الاُصول الستّة عشر: ۵۷)

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه سیره نظری و عملی امام صادق(ع) مشحون از نکات ارزشمند علمی و اخلاقی است که حکایت از چگونگی سبک زندگی سالم در جامعه اسلامی دارد، اظهار کرد: در شرایط فشار سخت اقتصادی امروز، تأسی به اندیشه‌های تابناک و جاودانه صادق آل‌محمد(ص) در رفتار و عمل، می‌تواند رهنما و کلید فهم مواسات و همدلی با مردم، دگر دوستی و دستگیری از مردم نیازمند به‌عنوان یک فضیلت انسانی و اخلاقی باشد.

لینک خبر isna.ir/xdNSdt


۱۴۰۲/۰۲/۲۷ - ۱۴:۳۲
۹۷ بازدید