اخبار

نشست «خلیج تا ابد فارس» در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۲/۱۱

نشست «خلیج تا ابد فارس» به‌مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، با همکاری گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست، سخنرانان مختلفی همچون دکتر مهدی شاهین، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان و عضو هیئت علمی علوم سیاسی این دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، دکتر داریوش نظری، عضو هیئت علمی تاریخ دانشگاه لرستان و دکتر علی امیری، عضو هیئت علمی جغرافیا دانشگاه لرستان درباره اهمیت نام خلیج فارس، تاریخ نام‌گذاری این خلیج و تحولات سیاسی و جغرافیایی مرتبط با خلیج فارس، توضیحاتی ارائه کردند.

دکتر عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان در این نشست درباره این موضوع توضیح داد که سیاست استکبار و نظام سلطه، این است که همواره بین کشورهای اسلامی اختلاف و تنش و درگیری وجود داشته باشد.

دکتر درویشی‌پور روز ملی خلیج فارس را گرامیداشت یکی از رویدادها و تحولاتی دانست که ریشه در روحیه ضد استکباری مردم ایران دارد.

دکتر داریوش نظری، عضو هیئت علمی تاریخ دانشگاه لرستان در سخنانی تبار و تاریخ نام خلیج فارس را با استناد به منابع تاریخی تبیین کرد.

دکتر نظری این نکته را تصریح کرد که اسم خلیج عربی یک اسم کاملاً جعلی است.

وی به این موضوع اشاره کرد که سیاست و رویکرد قدرت‌های استعماری و نظام سلطه آن است که بین ایران و سایر کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه، تنش، اختلاف و درگیری ایجاد شود تا وحدت در جهان اسلام، وجود نداشته باشد.

دکتر نظری، به راه انداختن اسم جعلی همچون خلیج عربی را تداوم همان سیاست‌های نظام سلطه برای ایجاد درگیری، تنش و اختلاف در منطقه خاورمیانه دانست.

دکتر علی امیری، عضو هیئت علمی جغرافیا دانشگاه لرستان، در سخنانی، اهمیت ماهیت پهنه آبی خلیج فارس را توضیح داد که ماهیت سیاسی دارد.

دکتر امیری، خلیج فارس را دارای اهمیت بالای ژئوپلیتکی دانست و تببین کرد که مسائل سیاسی این پهنه، باعث ایجاد درگیری و تنش‌هایی شده است.

اهمیت اقتصادی این منطقه را نیز دکتر امیری در بخشی از سخنانش با توجه به وجود ذخایر نفتی و گازی این منطقه، تشریح کرد؛ به علت وجود این ظرفیت های بزرگ اقتصادی، نگاه قدرت‌های بزرگ به خلیج فارس یک نگاه سلطه‌گرایانه است.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۱۲:۱۷
۱۴۹ بازدید