اخبار

برگزاری کرسی علمی، ترویجی در دانشگاه لرستان/ انتفاضه حرکت مردمی و جهاد تاریخی مردم فلسطین علیه رژیم غاصب صهیونیستی است

۱۴۰۲/۰۱/۲۴

در آستانه روز جهانی قدس، کرسی علمی، ترویجی نگاهی به تاریخ فلسطین و روز قدس با ارائه دکتر داریوش نظری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این کرسی، روز سه‌شنبه، 22 فروردین‌ماه با ارائه دکتر داریوش نظری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان و داوری دکتر مجتبی گراوند، عضو هیئت علمی گروه تاریخ و دبیر هم‌اندیشی استادان دانشگاه لرستان و دکتر علی امیری، عضو هیئت علمی گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه لرستان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

مدیریت این کرسی را حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان و عضو هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دانشگاه لرستان عهده‌دار بود.

در این کرسی علمی، ترویجی، دکتر داریوش نظری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان، تاریخ فلسطین را خلاصه‌وار تشریح کرد:

کشور فلسطین در حاشیه شرقی دریای مدیترانه قرار دارد.

این کشور از شرق با سوریه و اردن، از شمال با لبنان و بخشی از سوریه و از جنوب با مصر همسایه است. مساحت فلسطین بیش از ۲۷ هزار کیلومتر مربع است. قدیمی‌ترین نام شناخته شده فلسطین «سرزمین کنعان» است، چرا که اولین گروه مهاجر به فلسطین، عرب‌های کنعانی بودند که در سال ۳۵۰۰ قبل از میلاد، فلسطین را برای مهاجرت برگزیدند و اما اسم فلسطین برگرفته از اقوام مهاجری است که در حدود ۱۲۰۰ قبل از میلاد، از غرب آسیا به این سرزمین مهاجرت کردند.

پس از سکونت کنعانی‌ها و فلسطینی‌ها، حضرت ابراهیم، حضرت داود و حضرت سلیمان (علیهم‌السلام)، فلسطین را برای سکونت برگزیدند و توحید را در این سرزمین گسترش دادند.

طی قرن‌های طولانی بیشتر ساکنان فلسطین، عرب کنعانی بودند و به مرور با دیگر اقوام عرب در هم آمیختند.

در سال ۶۳ قبل از میلاد، رومیان بر فلسطین مسلط شدند و یهودیان را تحت سیطره خود قرار دادند.

حضرت عیسی (ع) تعالیم خود در اورشلیم را آغاز کرد و به هدایت مردم پرداخت.

در عهد خلافت عمر بن خطاب، فلسطین جزئی از سرزمین اسلامی شد و خلفای بنی امیه، بنی عباس، فاطمیان، مملوکان مصر، مغولان و عثمانی‌ها بر این سرزمین حکومت داشتند.

حکومت عثمانی‌ها بر فلسطین تا اشغال آن توسط بریتانیا در سال ۱۹۱۷م ادامه داشت.

اشغال فلسطین توسط بریتانیا تا سال ۱۹۴۸م ادامه یافت.

اتفاقات جنگ جهانی اول، منجر به صدور بیانیه بالفور شد.

در این بیانه بریتانیا خواستار ایجاد وطن یهودی در فلسطین شد.

با اشغال فلسطین توسط اسرائیل در سال ۱۹۴۸م، همواره مقاومت و جهاد مردم فلسطین علیه رژیم غاصب صهیونیستی وجود داشته است.

سال ۱۹۴۸م به خاطر تشکیل اسرائیل، سال نَکْبَت نام‌گذاری شده است.

همچنین سال ۱۹۶۷م به خاطر شکست کشور‌های عربی از رژیم نامشروع صهیونیستی، به سال نَکْسَه معروف است.

این جنگ ۶ روز طول کشید که پس از شکست کشورهای عربی، کرانه باختری، غزه و برخی از مناطق کشورهای همسایه فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی، اشغال شد.

رژیم ستمکار و جنایتکار صهیونیستی چندین مرتبه مرتکب قتل‌عام فلسطینی‌ها شده است.

معروف‌ترین آن‌ها، قتل‌عام «دیر یاسین» در سال ۱۹۴۸م، است.

در این جنایت، ۲۵۴ نفر به شکل فجیعی، قتل‌عام شدند.

از دیگر جنایات اسرائیل، قتل‌عام «خان یونس» در سال ۱۹۵۶م است؛ در این جنایت، ۲۵۰ فلسطینی شهید شدند.

یکی از بزرگ‌ترین جنایات تاریخ، کشتار صبرا و شتیلا است. این حادثه در سال ۱۹۸۲م اتفاق افتاد که در آن ۳۲۹۷ زن و کودک فلسطینی، شهید شدند.

لذا طی سال‌های اشغال فلسطین، این سرزمین شاهد قیام‌های متعدد مردم فلسطین علیه اسرائیل غاصب بوده است و جنبش‌هایی برای آزادی فلسطین شکل گرفته است که این قیام‌ها به انتفاضه نامگذاری شده‌اند.

امام خمینی (ره) رهبر کبیر نظام جمهوری اسلامی ایران، در حمایت از مردم فلسطین، آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را روز قدس نام نهادند که یک روز جهانی است.

همه ساله در بسیاری از کشورهای جهان به حمایت از مردم مظلوم فلسطین، در روز جهانی قدس، تظاهرات گسترده‌ای علیه جنایات رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی برگزار می‌‌شود.

انتقاضه یک حرک مردمی و جهاد تاریخی مردم فلسطین است

دکتر مجتبی گراوند استادیار تاریخ اسلام و دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه لرستان نیز در سخنانی به علل و پیامدهای شکست اعراب از اسرائیل پرداخت. (با تأکید بر جنگ 6 روزه 1967 میلادی).

سپس به انتفاضه به عنوان یک حرکت مردمی و حلقه بارزی از زنجیره جهاد تاریخی مردم فلسطین اشاره کرد که از سال 1948 م، به روش‌های گوناگون، در قالب فعالیت‌های حزبی، گروهی و حرکت‌های مردمی علیه ظلم و ستم رژیم غاصب اسرائیل ادامه داشته است. رژیم صهیونیستی همواره در راستای اهداف تجاوزکارانه و توسعه طلبانه خود، به سرکوب فلسطینیان در کرانه غربی و نوار غزه اقدام کرده است.

کشتار جوانان، زندانی کردن، بازداشت و اقامت اجباری افراد، انهدام منازل و بیرون راندن اعراب، بستن مؤسسات آموزشی، اجتماعی و تحمیل مالیات‌های سنگین، شهرک‌سازی و.. . باعث بروز تظاهرات گسترده ای علیه صهیونیست‌ها شد.

سازش و خیانت بعضی از سران عرب با رژیم اشغالگر قدس، اختلافات شدید داخلی، عدم وحدت فرماندهی و وحدت رویه در مبارزه با رژیم تمامیت‌خواه صهیونیستی از جمله عواملی بود که زمینه‌های سرخوردگی مردم فلسطین از سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) را ایجاد کرد؛ لذا انتفاضه، محصول شرایط جدید روانی، فکری و سیاسی، اجتماعی فلسطینی‌ها در عرصه داخلی و روابط بین‌الملل، به ویژه جهان اسلام است که با حمایت انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت، انتفاضه وارد فصل جدیدی شده است.

امام خمینی (ره) با اعلام حمایت از مظلومان در مقابل ظالمان و مستکبران، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامیدند که این امر علاوه بر تقویت گروه‌های مقاومت در فلسطین، توطئه و خیانت دشمنان و برخی سران عرب را برای تضعیف اهمیت و نقش فلسطین در جهان اسلام، نقش بر آب نمود.

لذا ایران اسلامی همواره از حرکت مقاومت مردم مظلوم فلسطین حمایت کامل نموده است که نتیجه آن تقویت محور مقاومت، ممانعت از توسعه‌طلبی و شکست هیمنه رژیم غاصب صهیونیستی در عرصه میدان نظامی است.

محور مقاومت به‌دنبال آزادی فلسطین و پایان‌ تسلط غرب در خاورمیانه است

دکتر علی امیری دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه لرستان نیز به تحولات منطقه خاورمیانه و محور مقاومت اشاره کردند.

محور مقاومت یا جبهه مقاومت، به مجموعه‌ای از کشورها و همچنین گروه‌های نظامی مسلمان و شیعه گفته می‌شود که هدف آنها پایان‌دادن به تسلط غرب در منطقه خاورمیانه، مبارزه با رژیم صهیونیستی و دفاع از آزادی فلسطین است و جمهوری اسلامی ایران، رهبر آن دانسته می‌شود.

مفهوم محور مقاومت در بستر رخدادهای تاریخی چند دهه گذشته شکل گرفته است و می‌توان آن را در مواجهه با اسرائیل، داعش (در سوریه و عراق) و حضور ایالات متحده امریکا در منطقه خاورمیانه دنبال کرد. شکل‌گیری محور مقاومت با الهام از شعارهای انقلاب اسلامی ایران مبنی بر مقاومت در برابر قدرت‌های جهانی تحلیل شده است.

شکست‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از محور مقاومت، همچنان ادامه دارد.

امروز نیز مهم‌ترین نگرانی سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ناتوانی آن در ارزیابی مواضع حزب‌الله در پرونده مرزبندی است و صهیونیست‌ها بیم دارند وارد یک سناریو خطرناک با پیامدهای نامعلوم و فاجعه‌بار شوند؛ لذا جبهه مقاومت با محوریت ایران و تکیه بر آرمان‌های اسلامی در منطقه توانسته مشروعیت نظام سلطه را به چالش کشیده و قدرت آن را به تحلیل ببرد.

گفتنی است در این کرسی علمی، دیگر استادان نیز به پرسش و بیان دیدگاه‌های خویش پرداختند.

29


۱۴۰۲/۰۱/۲۴ - ۰۹:۰۹
۴۵۷ بازدید