اخبار

نشست گزارش فرصت مطالعاتی دکتر توران طولابی برگزار شد/ تحقیق برپایه اسناد منتشر نشده

۱۴۰۱/۱۲/۰۶

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی دکتر توران طولابی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی تاریخ و باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، با عنوان «مناسبات ایران و عثمانی (ترکیه) در اواخر سد نوزدهم و اوایل سد بیستم» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دوره‌های فرصت مطالعاتی زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان برگزار می‌شوند.

در نشست ارائه گزارش مذکور، دکتر مجتبی گراوند، معاون پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، دکتر رحمان پاریاد، نمایده دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان، دکتر داریوش نظری، عضو هیئت علمی گروه آموزشی تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه لرستان و تعدادی از دانشجویان حضور داشتند.

فرصت مطالعاتی که با عنوان «مناسبات ایران و عثمانی(ترکیه» در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم» به تصویب رسید بر پایه بخشی از اسناد منتشرنشده «سازمان اسناد ملی ایران» اجرا شد.

در جریان این فرصت مطالعاتی تعداد 1700 برگ سند، بررسی اولیه و 590 برگ برای استفاده انتخاب شد.

هدف از این مطالعه سندی گسترش زاویة دید به مناسبات ایران و عثمانی در مقطعی مهم از تاریخ همسایگی دو کشور است که شاهد رخداد جنگ جهانی اول بود.

در حالی که مبنای روایت مناسبات ایران و عثمانی و ترکیه جدید عمدتاً نگرش فروکاهانه و مبتنی بر مناسبات سیاسی و نظامی است، مطالعه اسناد می‌تواند برخی زوایای مغفول این مناسبات را روشن کند و افق دید را گسترش دهد.

در این فرصت مطالعاتی، با نگارش یک مقالة علمی_ پژوهشی و آماده کردن یک کتاب شامل مجموعه اسناد، کوشش شد تا حوزه‌های کمتر دیده‌ شده‌ای چون مسائل مالی و اجتماعی در تاریخ معاصر ایران بررسی شود.

حاصل این پژوهش می‌تواند دریچه جدیدی به مناسبات ایران و ترکیه باشد و در شناخت بهتر وضعیت مناطق غربی ایران به‌ویژه ایالات مرزی همچون آذربایجان، کردستان و کرمانشاه، کمک فراوانی کند.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۹:۱۸
۲۴۵ بازدید