اخبار

مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، گنجینه‌‌ی فرهنگ، تاریخ و تمدن استان لرستان می‌شود

۱۴۰۱/۰۴/۱۹

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان گفت: «مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه که مدت کوتاهی است با حمایت و پیگیری رئیس محترم دانشگاه، فعالیت خود را آغاز کرده، گنجینه‌ای ارزشمند خواهد شد از هرآنچه درباره‌ی فرهنگ، تاریخ، تمدن و گردشگری استان لرستان است».

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر محمدرضا حسنی‌جلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، توضیح داد: «با حمایت‌ها و پیگیری‌های جناب آقای دکتر نظری، رئیس محترم دانشگاه، مقدمات لازم برای شروع فعالیت مرکز لرستان‌شناسی که از مصوبات هیئت امنای دانشگاه است، فراهم آمد».

دکتر حسنی‌جلیلیان، توضیح داد: «از ظرفیت مجمع نمایندگان استان لرستان نیز برای کسب کمک‌های قانونی مالی و بهره‌مندی از ردیف بودجه‌ای مناسب برای مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه، استفاده می‌شود».

وی افزود: «مرکز لرستان‌شناسی که زیرنظر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان فعالیت می‌کند تعداد 4 گروه پژوهشی دارد؛ یکی از این گروه‌ها که همکاری نزدیکی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارد گروه فرهنگ و ادبیات است».

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، ادامه داد: «تلاش می‌کنیم باتوجه به وجود ظرفیت‌های مختلف انسانی استان، در همه‌ی زمینه‌ها، اطلاعات و داده‌های لازم را جمع‌آوری کنیم؛ همچنین، مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، ارتباط پیوسته با پژوهشگران استان خواهد داشت».

دکتر حسنی‌جلیلیان، افزود: «برای نمونه، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی و آثار قدیمی بسیاری در سطح خانواده‌ها وجود دارد که خطر نابودی، آن‌ها را تهدید می‌کند؛ ما باید کوشش کنیم این آثار و اسناد ارزشمند را مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، جمع‌آوری، ثبت، ضبط، مدون و چاپ کند».

وی تشریح کرد: «بسیاری از جنبه‌های فرهنگی که به صورت شفاهی هستند در حال فراموشی‌اند؛ از سوی دیگر، فرهنگ عامه در استان لرستان، یک فرهنگ غنی و اثرگذار است؛ پس، در مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، به این جنبه‌ها هم توجه می‌شود».

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، اظهار داشت: «جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مربوط به فرهنگ عامه‌ از جمله کارکردهای مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه است؛ همه‌ی داشته‌های مربوط به موضوعاتی همچون بازی‌ها، ترانه‌های محلی، ترانه‌های کار و آداب و رسوم، همگی در مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، جمع‌آوری، ثبت، ضبط و تحلیل می‌شوند تا در نهایت، گنجینه‌ای ارزشمند و ماندگار، ایجاد شود».

دکتر حسنی‌جلیلیان، ادامه داد: «برنامه‌ریزی شده است با همکاری دستگاه‌های مختلف فرهنگی استان، در بخش‌های مختلف فرهنگ، ادبیات، تاریخ، تمدن و ظرفیت‌های گردشگری لرستان، براساس نگاه دانش‌بنیان، فعالیت‌های علمی و کاربردی اثرگذاری در مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، اجرا شود».

وی، بیان کرد: «یکی دیگر از بخش‌های مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، بخش گردشگری و باستان‌شناسی است؛ در این زمینه نیز فعالیت‌های پژوهشی، صورت می‌گیرد؛ زیرا بخش گردشگری طبیعی و تاریخی، از پتانسیل‌های مهم استان است».

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، تصریح کرد: «برای اینکه برنامه‌های مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، به‌خوبی، پیش روند و کارآیی لازم را داشته باشند، نیازمند همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و ادارات استان هستیم؛ خوشبختانه، تاکنون، تفاهم‌نامه‌های همکاری برون‌دانشگاهی و استانی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، صدا و سیما، دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان، سازمان بسیج اساتید و سازمان تبلیغات اسلامی استان، منعقد شده است».

دکتر حسنی‌جلیلیان ادامه داد: «در روزهای آینده، نشست‌های هم‌اندیشی برای تقویت فعالیت‌های مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، با حضور اهل قلم و اصحاب اندیشه، رؤسای دانشگاه‌های لرستان و مدیران کل برخی دستگاه‌ها و ادارات استانی برگزار می‌شود که، زمان دقیق این نشست‌ها، اطلاع‌رسانی می‌شود».

پی‌نوشت:

برخی نقل‌‌قول‌ها از مصاحبه‌ی دکتر حسنی‌جلیلیان با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اقتباس شده است.


۱۴۰۱/۰۴/۱۹ - ۱۰:۴۲
۳۳۳ بازدید