دانشآموخته روانشناسی دانشگاه لرستان از سوی وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگر برگزیده کشوری شد
همزمان با ایام گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، رسالهی دکتر حافظ پادروند، دانشآموخته مقطع دکترای روانشناسی دانشگاه لرستان با موضوع دانشآموزی را بهعنوان رساله برتر کشوری معرفی کرد و از وی به عنوان پژوهشگر برگزیده، تجلیل شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، در آذرماه سال جاری از پژوهشگر برگزیده کشوری، دکتر حافظ پادروند دانشآموخته رشته روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان به خاطر انتخاب رساله برتر وی با عنوان «تدوین مدل ساختاری شایستگی هیجانی، اجتماعی دانشآموزان و اثربخشی مبتنی بر این مدل بر احساس تعلق به مدرسه، سازگاری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی» تجلیل کرد.
چکیده رساله به شرح ذیل است:
_ هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری شایستگی هیجانی، اجتماعی دانشآموزان و اثربخشی مبتنی بر این مدل بر احساس تعلق به مدرسه، سازگاری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرمآباد بود.
_ روش: این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است که در بخش اول (بخش مدلسازی)، روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود؛ در بخش دوم روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه ناهمسان بود.
_ جامعه: در بخش مدلسازی، جامعه آماري شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 12075 نفر بود و در بخش دوم پژوهش (بخش مداخلهای)، جامعه آماری در این بخش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی ناحیه 1 شهر خرمآباد بود که تعداد 30 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (گروه آزمایشی 15 نفر، گروه گواه 15 نفر) جایگزین شدند.
_ ابزار: ابزار مورد استفاده در بخش مدلیابی شامل پرسشنامههای شایستگی هیجانی- اجتماعی زو و جی (2012)، جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)، جو مدرسه مارینو و اسمینسون (2016)، عملکرد اجرایی نجاتی (1392)، مهارتهای ارتباطی جرابک (2004)، خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن (2010) و انگیزه تسلط اجتماعی مورگان و همکاران (2019) و در بخش اثربخشی این مدل ابزارها شامل پرسشنامههای احساس تعلق به مدرسه بری و بتی (2005)، سازگاری تحصیلی یکر و سریاک (1984)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان- جینکز (1999) و پرسشنامه مهارتهای تحصیلی کانگاس (2009) بود.
_ روش تحلیل: برای تحلیل دادهها در بخش اول از روش مدل معادلات ساختاری و در بخش دوم از تحليل کوواريانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد.
_ یافته ها: نتایج در بخش مدلیابی نشان داد که مدل تدوین شده شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان از برازش مناسبی برخوردار است و جو عاطفی خانواده، جو مدرسه و مهارتهای ارتباطی اثر مستقیمی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی دارند.
همچنین جو عاطفی خانواده، جو مدرسه، عملکرد اجرایی و مهارتهای ارتباطی از طریق خودتنظیمی هیجانی و انگیزه تسلط اجتماعی دارای تاثیر غیرمستقیم و معنادار بر شایستگی هیجانی- اجتماعی هستند.
در بخش اثربخشی مبتنی برمدل نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل پیشنهادی پژوهش بر احساس تعلق به مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری تحصیلی و مهارتهای تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
استاد راهنمای رساله، دکتر عزتاله قدمپور، استاد گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه لرستان، بوده است.
دکتر مجتبی گراوند، دانشیار تاریخ اسلام، معاون پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان است.